Mollbrinks Konst
Uppsala | Kungshamn

Anders Zorn: Rosita Mauri

Titel: Rosita Mauri
Storlek: 24,0x15,9 cm
Teknik: Etsning
MK.nr. nn

SÅLD


Utförd
1889 i Paris, tryckt i 20 exemplar

État
3 av 5

RARITET

Litteratur:
Asplund 34, Hjert&Hjert 27, ZG 34


María Isabel Amada Antonia Rosa Mauri Segura eller Roseta Mauri y Segura (1850 - 1923) var en spansk dansare och balettlärare. En skicklig ballerina med internationellt rykte, hon skildrades ofta av konstnärer, skulptörer och fotografer och var också föremål för flera poetiska hyllningar.

Rosita Mauri var dotter till den katalanska balettmästaren och koreografen Pedro Rafael Jaime Mauri som redan från tidig ålder utbildade henne i dans. Hon växte upp i Reus, som ibland har hävdats som hennes födelseort, och började sin danskarriär 1865. Hon blev tidigt en av Europas främsta ballerinor och genombrottet kom 1887 när den franska kompositören Charles Gounod såg henne dansa på La Scala, Milano. Han övertalade sedan Parisoperan att engagera henne och hon hade premiär i Gounods Polyeucte året därpå.

Hon undervisade även framtida generationer av dansare vid Ballet d'Operas. Vid sin död 1923 begravdes hon på Montparnasse-kyrkogården, och namnet på hennes grav fick namnet Isabel Amada Rosita. Rosita Mauri Dance Academy i Barcelona fick sitt namn efter henne 1978 och hennes hemstad Reus har varit värd för en internationell danstävling i hennes namn sedan 2002.

På grund av sin varma natur var Rosita Mauri en favorit i konstnärliga kretsar. Poeten François Coppée skapade för henne den mycket populära baletten La Korrigane (The Goblin Maiden), framförd 1880 med musik av Charles-Marie Widor och koreografi av Louis Mérante. Det följdes 1885 av Jules Massenet, som skapade baletten i sin opera El Cid (1885) speciellt för henne. Efter att ha sett henne uppträda med sitt långa svarta hår i huvudrollen för André Messagers Les Deux Pigeons året därpå skrev poeten Stéphane Mallarmé hur imponerad han var av hennes dans.

Hon porträtterades ofta av konstnärer. Edgar Degas målade henne flera gånger på scenen: Fin d'arabesque (1877); Danseuse sur la scène (1878); Ballet vu d'une loge de l'Òpera (1885). Andra konstnärer var bl.a. Édouard Manet (Porträtt av Rosita Mauri 1877/9, även känd som Jeune femme en rose, Auguste Renoir, Léon Bonnat, Léon Comerre, Anders Zorn (ett porträtt 1888 och etsning 1889), och Ludovic-Napoléon Lepic. Hon skulpterades också av Denys Puech, Laurent Marqueste och Eusebi Arnau. Fotografen Nadar gjorde porträtt av henne under hela sin karriär.

En annan sida av hennes var hennes snabba temperament. Det finns en anekdot att hon vägrade att äta kaviar eftersom tsaren hade vänt sig för att prata med en följeslagare under en av hennes föreställningar.

Enligt uppgift var hon älskarinna åt konstnären Albert Besnard. Se etsning nr. A105

Till:
Från:
E-posta prisuppgift och annan information
om konstverket på den här sidan till mig:
Namn:
E-post: